Tusen gigabyte testdata
Nærmere tusen gigabyte med testdata ble samlet inn under vintertestene av de aktuelle artillerikandidatene.

– Vi har samlet inn mer informasjon enn det vi egentlig trenger, men det styrker den endelige testrapporten og grunnlaget for prosjektets anbefaling, sier testleder major Bjørn Ivar Høie.
Høie jobber ved Test og verifikasjonsavdelingen i Forsvarsmateriell Landkapasiteter.
Under testene er det brukt flere måleinstrumenter på vognene for å samle presise testdata.

Treghetsnavigering
– Under testene brukte vi kameraer synkronisert med GPS-enheter som fastsetter korrekt tid og posisjon. I tillegg har vi brukt treghetsnavigering som inneholder gyro, magnetometer og akselerometer som måler vognens bevegelse under testene, sier Høie.
Test og verifikasjon-avdelingen har flere tekniske offiserer og sivile ingeniører. Sivilingeniør Ludvig Høilund Hjelmås kom nylig fra oljebransjen, og jobber med å utvikle metoder for innsamling av data under tester.

– Her får jeg lov til utvikle systemer og metoder for å samle inn og analysere måledata. Det være seg å utvikle programvare, planlegge tester og gjøre de faktiske målingene ute i felten, sier Hjelmås.
Ghost Car
– Når Hæren skal få nytt utstyr så er det vår jobb å teste og verifisere om de kravene som er satt blir oppnådd fra leverandørens side, sier overingeniør Tone Nybø.
– Her får vi testet artillerikandidatene under norske vinterforhold og med norsk bruksmønster. Vi kan vurdere om materiellet fungerer eller ikke før vi kommer med vår anbefaling, sier Nybø.

Ved hjelp av teknologien kan ingeniørene analysere hva som skiller de forskjellig kandidatene.
– Akkurat som man gjør i Formel 1 med bruk av såkalt ghost car, kan vi etter testene legge alle vognene ”oppå hverandre” og visualisere hvem som har best fremkommelighet, sier Nybø.