Viktig milepæl for AW101
Mandag 12. juni ble en viktig milepæl i prosessen mot mottagelsen våre nye redningshelikopter markert. På Sola ble den nye hangaren for AW101 åpnet av forsvarsministeren og justisministeren.
– I 1973 fikk vi våre første SeaKing redningshelikopter, et formidabelt løft for den sivile beredskapen i Norge. Nå, snart 45 år senere, vil Innføringen av våre nye AW101 redningshelikopter markerer et nytt historisk løft for søk og redning i Norge. Dette helikopteret tåler tøffere vær og har bedre rekkevidde, det vil kunne redde mange liv i årene som kommer, sa justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) under åpningen av den splitter nye hangaren på Sola.
– Denne hangaren gjør forholdene til mannskapene veldig mye bedre. Her står helikopteret i samme bygg som de sover, spiser, trener og jobber. Det er mange gamle bygg som 330 skvadronen holder til i rundt på basene, nå får alle, med unntak av Florø, nye hangarer. Nå vil det komme identiske bygg på de fleste av våre baser hvor redningshelikoptrene er stasjonert. Standardisering gjør ting enklere og billigere, sa forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H).
Den nye hangaren på Sola var fylt av gjester og ansatte under mandagens markering. Gjestene fikk omvisning i bygget og ikke minst se det nye redningshelikopteret som kom flygende inn under seremonien.
– Denne maskinen er enn så lenge på britiske papirer, så denne gangen er det engelske piloter som flyr. Men vi skal, om ikke lenge, starte vår mottakskontroll av maskinene for å få de hjem. Noen detaljer gjenstår, men det jobber NAWSARH (Norwegian All Weather Search and Rescue Helicopter)-prosjektet med å få på plass, sa brigader Diederik Kolff, sjef for Forsvarsmateriell luftkapasiteter.
Norge har bestilt 16 stk. AW101 redningshelikopter. Det er Justisdepartementet, gjennom NAWSARH prosjektet, som eier anskaffelsesprosessen og betaler for helikoptrene. Justis betaler også for driften av dem, og Luftforsvaret drifter dem. Forsvarsmateriell luftkapasiteter bistår Justisdepartementet med anskaffelsen med forsyningsløsning, deler, treningsmedier og utdanning. Luftkapasiteter skal godkjenne helikopteret, sette inn i Forsvarets register og være luftdyktighetsmyndighet.
Dagen ble avrundet hos Leonardo Helicopters med et besøk i den splitter nye AW101-simulatoren som er bygget.