417 døgn i en cockpit
I en Saab Safir 17. august i 1978 gjennomførte Sigmund Lockert sin første flytur. 40 år og 10 000 flytimer senere, gjennomførte han en flytur i den eksakt samme maskinen på Kjeller.

14. august 2018, Kjeller flyplass, Romerike: Tre host må til før motoren på Saab Safiren, med registreringsnummer 341/LNLFK, våkner til live. I cockpiten sitter major Sigmund Lockert og major Ivar Dyrdal og gjennomgår prosedyrene før takeoff. For første gang på 40 år skal Sigmund Lockert ut å fly med den eksakt samme maskinen han hadde sin første flytur med i august 1978.
– Det var en tilfeldighet at jeg oppdaget at denne maskinen fremdeles eksisterte. Jeg gikk igjennom loggen min og oppdaget at jeg hadde gjennomført 10 000 flytimer og tenkte tilbake på den første turen. Jeg søkte opp maskinen og fant ut at Safiren faktisk står her på Kjeller. Da måtte jeg jo opp en tur i den, sier Lockert.
Han husker godt den dagen han fløy sin første tur på flyskolen. Det var stort.
– Jeg har alltid hatt interesse for flyging og drev aktivt med modellflyging før jeg gikk inn i Forsvaret og begynte på flyskolen, forteller Lockert.
Han får tommel opp og Safiren takser ut på rullebanen. Vinden blåser fra øst i dag. Takeoff blir fra Kjeller mot Åråsen.
Sivilt liv
Lockert har ikke vært i Forsvaret i 40 år. Har var ute i det sivile en stund før han kom tilbake.
– Jeg var i Forsvaret fra 1978 til 1994. Så begynte jeg å jobbe i Helikopterservice, deretter Braathens Safe, SAS og så til slutt, før Forsvaret, tilbake til CHC Helikopterservice. I denne perioden fikk jeg fly mange forskjellige maskiner både helikoptre som Sikorsky S61 og S92, Boeing 737 og 767 og DC-9. Da SAS innførte Airbus 330 og 340 var jeg teknisk pilot og Fleet Chief pilot. Jeg tror at den erfaringen jeg har fått fra det sivile er veldig verdifull også i jobben her i Forsvarsmateriell, sier Lockert.
Den gule Safiren skyter fart bortover rullebanen og etter noen meter får den godt løft og stiger jevnt og trutt opp mot himmelen. Der oppe er majorene i sitt ess.
Ringen sluttet
Tilbake i 1994, da Sigmund Lockert sluttet i Forsvaret, var han sjef for prøveflygerkontoret på Luftforsvarets forsyningskommando på Kjeller. Nå, etter 20 år i det sivile, jobber han nok en gang som prøveflyger, men nå i Forsvarsmateriell luftkapasiteter.
– Det gikk ikke så bra i oljebransjen så jeg søkte en stilling som var utlyst i prøveflygerseksjonen og etter samtaler med Forsvarsmateriell fikk jeg muligheten til å gjøre en gjeninntreden i forsvarssektoren. Jeg er veldig privilegert som har fått muligheten til å komme tilbake. Selv om det er mange år siden jeg var sjef for prøveflygerne er det mange likhetstrekk fra den gangen og nå. Diskusjoner rundt organisering og roller er like spennende nå som da. Den store forskjellen er at organisasjonen er blitt mer profesjonalisert på veldig mange områder, og bredden i arbeidet har blitt mye større. Likevel er mange av de daglige gjøremålene og arbeidsoppgavene ganske like og stadig like interessante, sier Lockert med et smil om munnen.
Prøveflyger
Det er ingen lett sak å være prøveflyger. Du usettes for en god dose risiko og det er en egen utdanning å bli prøveflyger. Som prøveflyger er det din oppgave å gjennomføre de fastlagte testene under et mottak eller etter vedlikehold. Man skal dokumentere at alt går etter planen, kjenne maskinen du tester inn og ut, kunne løse mange problemer som oppstår likt og kunne fortelle teknikerne på bakken om det er noe feil. Det er rett og slett du som skal sjekke at alt er i orden før brukeren overtar maskinen. Sigmund er nå prøveflyger for våre helikoptre Bell 412 og vårt nye redningshelikopter AW101.
– Det er en utfordrende, viktig og spennende jobb jeg har, jeg skal sørge for at alt er i orden før Luftforsvarets piloter overtar maskinen. Skal noe gå galt er det best at det skjer når vi tester, det er det vi er utdannet for, sier majoren.
417 dager i en cockpit
600 000 minutter, 10 000 flytimer eller 417 dager har Sigmund Lockert sittet i en cockpit. Det er et anselig antall timer.
– Jeg vet ikke om andre som har dette antall timer i Forsvaret, men det er nok mange som har like bred erfaring som meg selv om flytimene i militær luftfart ikke er like mange som i sivil. En pilot som sluttet i Helikopterservice hadde 22 000 timer bak seg, stort sett med offshoreflyging. Lockert har flydd mange maskiner, og i følge han har alle sin sjarm og spesielle egenskaper, men han har noen favoritter.
– Jeg har en forkjærlighet for Airbus 330 og Airbus 340, de to maskinene er fantastiske å fly på alle måter. Av maskinene jeg nå flyr er det AW101. Det helikoptret tegner til å bli en meget bra maskin og den er veldig god å fly. AW101 er en meget verdig avtager etter Sea King, sier Lockert.
Nå har han passert 10 000 flytimer, men han har ingen planer om å slutte med det første.
– Så lenge jeg behersker oppgavene og helsa holder vil jeg fortsette. Samtidig må jeg ha noe å bidra med, så får antallet flytimer bli det det blir.
Smilene er brede og stemningen god når Safiren takser inn og motoren stoppes.
– Dette ble en strålende dag, virkelig minnerikt å fly Safiren igjen, sier en fornøyd Sigmund Lockert.