Sjøforsvaret har fått sitt nye logistikk- og støttefartøy
Forsvarsmateriell og Forsvaret overtok den 16. november det nye logistikk- og støttefartøyet «Maud» i Sør-Korea. Forsvarsmateriell har hatt ansvaret for anskaffelsen.
– Dette er en stor og historisk dag for Sjøforsvaret og hele det maritime Norge. Det er ikke hver dag vi overtar et nytt fartøy, sa stabssjef i Sjøforsvaret, flaggkommandør Øystein Wemberg under seremonien på det sørkoreanske verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).
«Maud» skal i fremtiden utgjøre en helt ny logistikk- og støttekapasitet i Sjøforsvaret. Det moderne fartøyet er rustet for å kunne holde egne og allierte styrker etterforsynt med nødvendig drivstoff, proviant, ammunisjon, reservedeler og verkstedkapasiteter.
Fartøyet kan understøtte alle Sjøforsvarets fartøyer, og kan operere i alle farvann over hele verden. «Maud» kan også fungere som et kommandofartøy hvis en stab embarkerer for å lede sjømilitære operasjoner fra havet.
– Sjøforsvaret har nå overtatt det største fartøyet Sjøforsvaret noensinne har hatt. Det er en kapasitet som er etterlengtet og etterspurt, sa nestkommanderende i Forsvarsmateriell, kontréadmiral Bjørge Aase, som overtok fartøyet på vegne av Forsvarsmateriell.
Fartøyet er forberedt for utrustning av en medisinsk kapasitet til å behandle opp til 48 pasienter, med egen operasjonssal, traumerom, overvåkning, CT-skanner og mange andre rom man kjenner fra et sykehus. Det gjør at fartøyet sekundert kan egne seg til å støtte til det sivile samfunn ved en krise eller katastrofe, humanitære operasjoner eller søk- og redningsoperasjoner (SAR).
– Norge som en liten nasjon er totalt avhengige av våre allierte i NATO. Samtidig er vi avhengige av aktivt å bidra inn i alliansen, for å kunne forvente støtte tilbake dersom vi en gang skulle ha behov for det. Derfor må vi fortsette vårt langsiktige arbeid med å opprettholde Norges troverdighet i NATO, sa Wemberg.
Fartøy fikk 16. november norsk flagg, og har nå en periode med oppøving og utrustning foran seg i Sør-Korea før fartøyet seiles hjem til Norge.
«Maud» er bygget ved det sør-koreanske verftet Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), og er det største i Sjøforsvaret med en tonnasje over fem ganger så stor som fregattene i Nansen-klassen.
Fartøyet ble forsinket etter opprinnelig plan, og dette kan primært forklares gjennom en utfordrende økonomisk situasjon ved verftet. Den sør-koreanske regjeringen har bidratt med flere redningspakker til verftet.