Vellykket test av bremseskjerm på F-35
Den spesialutviklede bremseskjermen for F-35 er testet på norsk jord for første gang. Norges nye kampfly må kunne lande under ekstreme norske vinterforhold, og bruken av bremseskjermen vil gjøre det mulig.

Det var en historisk dag da F-35s bremseskjerm ble testet på Ørland kampflybase 16. februar. Dette er den første bremseskjermtesten gjort på norsk jord og den var vellykket. Norge har lang erfaring fra bruk av bremseskjerm, blant annet på F-16. Disse erfaringene har ført til at vi har vært med på å utvikle og teste bremseskjermen for F-35.
Ett år med testing
For snart ett år siden startet testingen og sertifiseringen av den spesialutviklede bremseskjermen for kampflyet F-35. I Norge opererer vi under mer ekstreme vinterforhold enn de fleste andre land i verden. Det innebærer lave temperaturer, sterk vind, dårlig sikt og glatte rullebaner.
– Å kunne operere kampfly under varierende værforhold, har avgjørende betydning for Forsvarets operative evne, sier generalmajor Morten Klever, sjef for Kampflyprogrammet.
F-35 er bedre med bremseskjerm enn F-16
Testingen av bremseskjermen startet rundt påsketider i fjor og i første fase testet man hvordan F-35 oppfører seg i luften med en montert bremseskjerm, deretter hvordan bremseskjermen virker på tørr og våt rullebane. I den andre fasen som nå er i gang i Alaska tester piloten bremseskjermen på isete rullebane.
Den norske testflygeren Eskil Amdal fra Forsvarsmateriell deltar i testprogrammet under arktiske forhold som etter planen skal være ferdig til våren. All testingen i Alaska foregår med flyet AF-2, som er et spesialinstrumentert testfly for nettopp dette formålet. I Norge benyttet vi derimot produksjonsmodellen av flyet, noe som bekrefter at F-35 fungerer i tråd med forventningene.
– F-35 har vist seg langt mer stabil under landing med bremseskjerm enn F-16, som kan være ganske vrien å hanskes med i slike situasjoner. Blant annet skyldes dette at F-35 er tyngre og har bredere landingsstell, sier Klever.
Hva er en bremseskjerm?
Bremseskjerm er en «fallskjerm» som blir brukt til å redusere hastigheten på et fly etter at det har landet. Det norske bremseskjerm-konseptet baserer seg på to deler. Den ene delen er modifikasjoner på selve flyet som forsterker de delene av flykroppen som skal ta opp de enorme kreftene ved bruk av bremseskjermen. Den andre delen er selve bremseskjermen med “huset” den ligger i når den er montert på bakerst på flyet mellom de to haleflatene.