Forsvarsmateriell deltar i Grønt Skipsfartsprogram på standardiserte fartøy

Forsvarsmateriell skal delta i en pilot med Grønt Skipsfartsprogram (GSP) for å utforske muligheten til bærekraftige løsninger for standardiserte fartøy. Resultatene fra pilotstudien skal brukes som støtte i utforming og krav til anskaffelse av standardiserte fartøy.

Flotex øvelse sammen med norske og allierte overflate-kampfartøy i Norge i 2017. Foto: Forsvaret
Flotex øvelse sammen med norske og allierte overflate-kampfartøy i Norge i 2017. Foto: Forsvaret

Forsvarsmateriell deltar i piloten sammen med 21 ledende norske industriselskaper, Forsvarets forskningsinstitutt, Sjøforsvaret, Forsvaret  og Klima - og miljødepartementet. I tillegg tilrettelegger DNV for arbeidsgruppene i prosjektet.

Dette gir Norge en unik mulighet til å ta en ledende rolle innen utvikling av mer bærekraftige og effektive militære fartøy, og gå foran som en ledende nasjon for å etablere løsninger for effektive og grønne skip.  

Krav til klimagassutslipp

Norge vil, i likhet med andre ledende land innen forsvarsteknologi, i stor grad basere seg på basisløsninger som er moderne og kommersielt tilgjengelig, kontinuerlig under utvikling, og som raskt kan videreutvikles for militære formål basert på norske behov.

- Vi ønsker å utforske og vurdere ulike bærekraftige løsninger, inkludert energieffektivitet og alternative drivstoff for å redusere klimagassutslipp og som kan implementeres i de nye standardiserte fartøyene, i tillegg til å vurdere teknisk og økonomisk gjennomførbarhet. Dette inkluderer alt fra optimaliserte operasjonsmønster, til energieffektivitet og alternative drivstoff, sier prosjektleder Robin Tomren i Forsvarsmateriell.

Grønt Skipsfartsprogram vil gjøre pilotstudien med utgangspunkt i den forestående anskaffelsen av standardiserte fartøyer, og vil kunne brukes som innspill til Forsvarets fremtidige kravspesifikasjoner for standardiserte fartøy, samtidig som de vil bidra til å sette bærekraft i sentrum for maritime anskaffelser.

Veien videre

Grønt Skipsfartsprogram vil gjennomføre pilotstudien med utgangspunkt i den forestående anskaffelsen av standardiserte fartøyer, og vil kunne brukes som innspill til Forsvarets fremtidige kravspesifikasjoner for standardiserte fartøy, samtidig som de vil bidra til å sette bærekraft i sentrum for maritime anskaffelser.

Tre maritime fartøy i solnedgang
Bilde fra Forsvarets Flotex-øvelse utenfor Bodø i 2017. Foto: Forsvaret

Denne pilotstudien er et viktig første skritt mot Norges anskaffelse av inntil 28 standardfartøy, som skal innfases hele det neste tiåret. Resultatene vil ikke bare påvirke utformingen av fremtidige fartøy, men kan også være et verktøy i andre maritime anskaffelser.

- Vi ser frem til å dele funnene fra pilotstudien og bidra til å forme Sjøforsvaret for fremtiden, sier kommandørkaptein Harald Vasset i Forsvarsmateriell.

Rapporten skal være klar innen sommeren 2025.