Norge skal få tolv nye F-35 på kun et halvt år
Forsvarsmateriell forventer at samtlige 52 bestilte F-35 vil være mottatt før sommeren 2025. De neste flyene ankommer Ørland i november.
Etter en lengre periode uten nye kampflyleveranser, vil det framover hentes hjem nye F-35A til Norge i et tempo som aldri før.
– Planen nå er at vi mottar de siste 12 av totalt 52 kampfly i løpet av seks måneders tid. Samtidig er det viktig å understreke at det alltid er risiko for at det kan oppstå uforutsette ting, sier brigader Jarle Nergård, sjef for Forsvarsmateriell luftkapasiteter.
Fire fly vil etter planen ankomme Norge i november, altså om cirka en måned. Samtlige F-35 skal være på plass på Ørland flystasjon i løpet av mai 2025.
– Vi ser fram til å motta de siste oppgraderte F-35-flyene i løpet av neste år. Med 52 fly er kampflyantallet komplett, en avgjørende milepæl i F-35-anskaffelsen. Med flyene på plass, viktige pågående våpenanskaffelser og stadig mer kompetent personell, vil Luftforsvaret snart være fullt operative med F-35. Det er svært viktig for det norske forsvaret, sier generalmajor Øivind Gunnerud, sjef for Luftforsvaret.
Stort fortrinn
Norge har i likhet med de andre partnerlandene måttet vente lengre enn opprinnelig planlagt på de siste F-35-leveransene, noe som skyldes forsinkelser med den store oppgraderinga som går under navnet «Technical Refresh-3» (TR-3, se faktaboks).
At kampfly blir oppgradert med jevne mellomrom, er helt normalt og betyr ikke at F-35 er et uferdig fly. Tvert om har den norske F-35-flåten i fem år vært operativ og kampklar. De brukes til trening, løser oppdrag hver eneste dag og har i snart tre år hatt ansvaret for NATO-beredskapen («Quick Reaction Alert», QRA).
F-35 har allerede i dag et stort fortrinn i en eventuell konflikt med en høyverdig motstander. Dette vil styrke seg ytterligere med TR-3, som utgjør nok en oppgradering i den kontinuerlige forbedringen av F-35 som vil pågå i flere tiår framover.
– Det er disse teknologiske forsprangene som hele tiden utvikles som gjør dette flyet så bra. Samtidig er det alltid en risiko forbundet med å utvikle og implementere ny og banebrytende teknologi. Hadde dette vært enkelt, ville det sannsynligvis ikke vært tilstrekkelig banebrytende for å skape det forspranget vi søker med denne utviklingen, sier oberst Tord Aslaksen, sjef for Kampflyavdelingen i Forsvarsmateriell luftkapasiteter.
Han forklarer at vi derfor aksepterer risikoen for forsinkelser i oppgraderingsløpet. Dette er kostnaden ved å være i forkant av utviklingen, og noe vi må være forberedt på at kan skje flere ganger i løpet av flyets kontinuerlige utviklingsprosess.
Mange fly skal leveres kjapt
Det er for lengst passert tusen F-35-leveranser fra verdens travleste produksjonslinje for kampfly. Å håndtere baugbølgen etter den midlertidige leveransestoppen setter også alle partnerlandenes mottaksapparat på prøve.
Det er svært mange fly som skal leveres ut på kort tid fra Lockheed Martin-fabrikken og det følges en plan som er utarbeidet for å hensynta alle partnernes behov, hvordan flyene er stablet på fabrikken og ut fra det tilrettelegge for at leveransen av flyene skjer hurtigst mulig.
Samtidig byr dette på muligheter for å støtte F-35-partnere og bidra til viktig våpentesting:
Forsvarsmateriell er tildelt seks fly nå i høst, og har etterkommet en forespørsel fra Australia om å bytte rekkefølge på utlevering av ett fly. Konkret betyr dette at Norge bidrar til at Australia oppnår en for dem viktig milepæl, ved at de får mottatt alle sine F-35 innen utgangen av 2024.
I tillegg skal ett av de norske F-35-flyene som nå hentes ut fra fabrikken forbli i USA noen måneder for å kunne disponeres til testing av det nyutviklede og svært viktige våpenet Joint Strike Missile (JSM). Dette er utviklet i samarbeid mellom Forsvarsmateriell, Forsvarets forskningsinstitutt og Kongsberg Defence & Aerospace.