En milepæl for IKT-satsningen i forsvarssektoren
Den 7. januar ble 82 ansatte fra Forsvarsmateriell formelt overført til Forsvaret. De vil sammen med ansatte fra tidligere CIKT, CDA og CVS i Cyberforsvaret danne den helt nye IKT-muskelen Cyberforsvarets IT-avdeling, CIT i Cyberforsvaret.
- En samling av dyktige IKT-medarbeidere gjør oss bedre rustet til å lykkes med en stor satsning på teknologi i tiden som kommer. Vi har sett frem til denne dagen, som er en av milepælene for å modernisere og utvikle IKT-området i forsvarssektoren. Overføringen av personell fra FMA til Forsvaret er en del av den store omstillingen i forsvarssektoren, kjent som F24. Roller, ansvar og myndighet er avklart og jeg ser frem til det videre arbeidet for å styrke vår forsvarsevne, med et enda sterkere samlet lag på IKT-siden, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen.
Den nye satsningen er et resultat av prosjektet Forsvarssektoren 2024 (F24) hvor ett av oppdragene er å adressere styringsutfordringene på IKT-området i forsvarssektoren.
- Dette er en endring for vekst og for å møte forsvarsløftet i langtidsplanen. Dette er en kraftsamling for de kompetente ressursene vi har og trenger videre for å skape en moderne og profesjonell IT-leveranseorganisasjon. Vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid der vi skal bidra innenfor vårt ansvarsområde innen IKT styringsmodellen, sier Gro Jære, direktør Forsvarsmateriell.
Oppdrag F24 IKT
F24 IKT er ett av flere oppdrag som ble gitt av Forsvarsdepartementet knyttet til prosjektet Forsvarssektoren 2024 (F24). F24 omfatter også områder som driftsanskaffelser, materielldrift og vedlikehold, investeringer, HR, operasjoner, FoU og budsjett og kapitalallokering.
I februar 2024 fikk Forsvaret støttet av FMA i oppdrag å implementere ny styringsmodell og overføre ansvaret for Forsvarets sikre plattformer (FSP) med tilhørende applikasjoner til Cyberforsvaret. Et transformasjonsteam med kompetanse fra begge etater og med representanter fra tillitsvalgte har ledet arbeidet gjennom 2024.
F24 IKT har som målsetning å foreslå og realisere tiltak som kan bidra til å løse utfordringer på IKT området. Identifiserte utfordringer er blant annet knyttet til styringsmodell, prosess, struktur og kompetanse.