Fyller opp F-35 med bærekraftig drivstoff

Aldri før har et F-35 kampfly blitt fløyet med så stor andel biologisk drivstoff som nå. Norge tester som første nasjon i verden ut bruken av syntetisk fremstilt drivstoff på denne sorten kampfly. Norge er igjen langt fremme når det gjelder å videre utvikle F-35 systemet.

Norges kampfly F-35 fylles med Sustainable Aviation Fuel (SAF) eller biologisk drivstoff. Hele 40 prosent av tankene på de utpekte testflyene, er drivstoff som er laget av biologisk materiale. Foto: Ole Andreas Vekve/ Forsvaret
Norges kampfly F-35 fylles med Sustainable Aviation Fuel (SAF) eller biologisk drivstoff. Hele 40 prosent av tankene på de utpekte testflyene, er drivstoff som er laget av biologisk materiale. Foto: Ole Andreas Vekve/ Forsvaret

Så hva er SAF? Det er betegnelsen for bærekraftig flydrivstoff, som fremstilles i hovedsak av rester og avfall fra næringsmiddelindustrien, landbruk eller skogbruk som kommer fra råstoff som ikke kan utnyttes til mat eller dyrefor.

Det kan også produseres syntetisk via en prosess som fanger karbon direkte fra luften. Dette er bærekraftig fordi råstoffet ikke konkurrerer med matvekster eller vannforsyning eller bidrar til avskoging.

«Greener and meaner»

Denne testingen av biologisk drivstoff på norske kampfly er del av Luftforsvarets satsing på flere miljøvennlige tiltak som gir mer kampkraft. Sjef for 132 luftving på Ørland, Ole Marius Tørrisplass forklarer:

- Luftforsvaret har i mange år sett på ulike bærekraftige tiltak for å gi oss mer operativ effekt og mer selvstendighet i driften av basen. Dette er et initiativ vi har kalt «Greener and meaner». Vi ønsker blant annet å lage mer strøm selv ved hjelp av solcelle- panel og ha strømlagringsmuligheter lokalt. 

- Vi jobber også aktivt for å få handlet inn mer lokal mat og ha et regionalt matlager som kan forsyne oss om krisen skulle inntreffe.  Dette er noen av tiltakene vi jobber med innen dette prosjektet, sier han.

I forlengelsen av disse tiltakene har Luftforsvaret også sett på biologisk drivstoff. Forsvaret er ikke miljøvennlige i dagens bruk av drivstoff.

- Vi ønsker at vi er mer miljøvennlige også her. Problemet er at det er ikke mange som lager slikt drivstoff i dag og det gjør at det dessverre er svært kostbart. Men for at noen skal lage det drivstoffet, må noen bruke det.

- Derfor ønsker vi nå å vise at vi kan bruke slikt drivstoff slik at vi nå kan få produsenter til å lage det. Denne sirkelen må begynne en plass og denne plassen er 132 luftving, forklarer han.

Et kampfly av typen F-35 står parkert på en våt flyplass med grått og overskyet vær. Tro personer i refleksvester står ved flyet med en slange og fyller drivstoff fra en tankbil

Forsvarsmateriell har anskaffet drivstoffet og godkjent det for bruk

– Med investeringer på om lag 30 milliarder kroner i 2025, er Forsvarsmateriell Norges største offentlige anskaffelsesorganisasjon. Dette gir oss en betydelig markedsmakt, og vi forvalter det ansvaret til å sikre størst mulig operativ evne for Forsvaret samtidig som vi bidrar til å redusere sektorens klimaavtrykk, sier Gro Jære, som er direktør i Forsvarsmateriell.

- Gjennom at vi som en stor, statlig aktør tar initiativ og går inn tidlig som langsiktig kjøper bidrar vi også til å gjøre det lettere for andre å satse på bærekraftig drivstoff. Klimagevinsten av dette tiltaket kan derfor bli større enn bare fra reduksjonen i utslipp fra Forsvarets fly.

Politisk vilje til å satse

I forbindelse med uttestingen av drivstoffet på Ørland, arrangerte 132 luftving en fagdag med inviterte gjester og foredragsholdere. Forsvarsminister Bjørn Arild Gram og klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen var selvskrevne.

– Vi har lagt frem en svært ambisiøs forsvarsplan, der vi øker Forsvarets aktivitetsnivå betraktelig. Det krever at vi tar ansvar for å redusere klima- og miljøpåvirkningen, samtidig som vi ivaretar beredskapen og den operative kapasiteten. Det handler ikke bare om klima, men også om teknologiutvikling og beredskap. Dersom bærekraftig flydrivstoff kan produseres nærmere forbrukerne gjør det oss mindre sårbare for lange forsyningskjeder, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram.

– Alle sektorer må til null, også Forsvaret. Dette testprogrammet viser hvor viktig det er å drive med teknologiutvikling. På lengre sikt skal vi ta i bruk mer bærekraftig drivstoff i luftfarten. Nå får Forsvaret være med på denne utviklingen, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

En gruppe personer, inkludert militært personell i uniform og sivile i formelle klær, står sammen i en stor hangar med en buet tak.
Fra venstre: nestkommanderende Forsvarets spesialisstyrker, brigader Martin Tesli, direktør Forsvarsmateriell Gro Jære, klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, forsvarsminister Bjørn Arild Gram, sjefen for Luftforsvaret Generalmajor Øivind Gunnerud, sjef 132 luftving oberst Ole Marius Tørrisplass. Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret

Ingen innvirkning på flyets kapasiteter

Tidligere sjef ved 132 luftving på Ørland, brigader Martin Tesli, har selv fløyet F-16 og F-35 i en årrekke, og har vært en av pådriverne bak Luftforsvarets miljøprosjekt. Han forklarer at dette drivstoffet ikke har noe negativ effekt på kampflyet.

– Våre tester viser at denne type drivstoff fungerer utmerket på våre fly, og det har ingen innvirkning på hvordan flyet opererer, dets kapasitet eller rekkevidde.

- Vi kan rett og slett ikke tillate at drivstoffet forringer kvaliteten på den operative leveransen til F-35 og vi er avhengige av at vårt materiell fungerer maksimalt selv om drivstoffet er fremstilt av biologisk materiale. Forsvaret av Norge og NATO trenger et sylskarpt luftforsvar, forteller Tesli.

Norge var tidlig ute med anskaffelsen av F-35 og har hele tiden vært en av partnernasjonene i utviklingen av F-35. Norge fikk sine første F-35 til Norge i 2017 og har også før den tid bidratt med piloter, fly og teknisk personell til utdanningen av F-35 personell i USA.

– Norge har hele tiden vært langt fremme i F-35 programmet. Vi har vært med å utvikle både taktikker og teknikker for det nye våpensystemet. Samtidig har vi også vært med å utvikle selve F-35 med blant annet en norsk produsert bremseskjerm, som gjør at flyet lettere kan stoppe på glatte rullebaner. Og nå er vi først verden som flyr med så stor grad av bio-drivstoff om bord i våre fly. Det gjør meg stolt over innsatsen som gjøres i Luftforsvaret, Forsvaret og andre aktører som er med på å gjøre dette mulig, forklarer sjefen for Luftforsvaret Generalmajor Øivind Gunnerud.

Bilde av faktaark om SAF. PDF kan lastes ned via lenke i bildeteksten.
Faktark om SAF kan lastes ned som PDF her.