Norges nye kystvaktfartøy

I tiden frem til 2024 skal Kystvaktens fartøyer i Nordkapp-klassen erstattes av tre nye fartøyer.  "Jan Mayen" er det første av totalt tre fartøy i Jan Mayen-klassen som overleveres fra Forsvarsmateriell til Forsvaret i 2023. Fartøyene vil tjene det norske folk, Kystvakten, kystnasjonen Norge og det norske forsvar i mange tiår fremover.

Visste du at:

  • Anskaffelsen av de tre nye kystvaktfartøyene er en av de største forsvarsanskaffelsene gjort i maritim sektor i Norge, noensinne.
  •  Av hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet og for å sikre kompetansen i Norge, var det kun norske verft som fikk delta i konkurransen om å bygge fartøyene. Prosjektet har ført til gode ringvirkninger for både lokalindustri og arbeidsplasser. Vard som bygger fartøyene benytter i stor grad norske underleverandører ved bygging av Jan Mayen-klassen.
  • Jan Mayen-klassen har en lengde på 136,4 meter og er dermed 31 meter lengre en Nordkapp-klassen. 
  • Deplasementet er på 10400 tonn og er dermed tre ganger mer enn forgjengeren
  • Fartøyene gjør det mulig å  forsyne helikoptre med drivstoff mens de er i luften gjennom såkalte HIFR-operasjoner (Helicopter In Flight Refueling).
  • Fartøyene har lugarkapasitet til over 100 personer, og har kapasitet til å være ute i opptil åtte uker av gangen uten etterforsyninger.
  • Fartøyene utrustes for kjemisk kollektiv CBRN-beskyttelse (Chemical Biologic, Radiation and Nuclear).
  • Fartøyene har hospital- og sanitetsfasiliteter 
  • Fartøyene har fått navnene KV "Jan Mayen", KV "Bjørnøya" og KV "Hopen".

Se flere bilder lengre ned på siden

Jan Mayen dåp3_1920x1080
Jan Mayen dåp9_1920x1080
Jan Mayen1_1920x1080

Fakta

Bilder og illustrasjoner av "Jan Mayen"

Bildene fra dåpen krediteres Torbjørn Kjosvold/Forsvaret. De øvrige bildene skal krediteres Tone Molnes/VARD. Illustrasjonene er ved Forsvarsmateriell.

Broen om bord på KV Jan Mayen.
Av hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet og for å sikre kompetansen i Norge, var det kun norske verft som fikk delta i konkurransen om å bygge fartøyene.
Jan Mayen4_1920x1080
Prosjektet har ført til gode ringvirkninger for både lokalindustri og arbeidsplasser. Vard som bygger fartøyene benytter i stor grad norske underleverandører ved bygging av Jan Mayen-klassen.
Teknologivalg på de nye kystvaktfartøyene vektlagt miljøorienterte løsninger innenfor det mulighetsrommet som fartøyenes oppgaver, operasjonsmønster og operasjonsområde tillater. Det er tatt hensyn til den raske utviklingen i skipsteknologi og fremtidige miljøkrav, slik at de nye kystvaktfartøyene er bygget for å kunne installere andre løsninger i fremtiden som ikke er om bord i dag.
Fartøyene utrustes for kjemisk kollektiv CBRN-beskyttelse (Chemical Biologic, Radiation and Nuclear)
Mulighet til å være sosial og slappe av er også viktig når man kan være ute i opptil åtte uker av gangen.
Det skal også ligge til rette for å lage god mat om bord.
Jan Mayen2_1920x1080
Dekket på KV Jan Mayen
Jan Mayen3_1920x1080
Broen om bord på KV Jan Mayen.
Jan Mayen1_1920x1080
Den flunkende nye spisemessa kan betjene en sulten besetning om bord.
Av hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet og for å sikre kompetansen i Norge, var det kun norske verft som fikk delta i konkurransen om å bygge fartøyene. Prosjektet har ført til gode ringvirkninger for både lokalindustri og arbeidsplasser. Vard som bygger fartøyene benytter i stor grad norske underleverandører ved bygging av Jan Mayen-klassen.
Fartøyene skal ha dekksstyrke og plass til å kunne lande de nye redningshelikoptrene AW101.
Salong om bord på KV Jan Mayen
KV Jan Mayen har plass til en besetning om til 100 personer, og har kapasitet til å være ute i opptil åtte uker av gangen uten etterforsyninger. Her ser dere bilde av en av mannskapslugarene om bord.

Video av KV Jan Mayens ankomst i februar

Da skroget til det første av de nye fartøyene i Jan Mayen-klassen ankom Tomrefjord i september 2021 ble det møtt av den gamle Nordkapp-klassen. 

Kystvaktens nyeste fartøy har ankommet Norge5_4000x2250

Kystvaktens nyeste fartøy har ankommet Norge

Det var stor stas da det første skroget i den nye kystvaktklassen kom på plass i Tomrefjord i februar 2022.

Det startet med en fregatt

Det startet med en fregatt for prosjektkoordinator og orlogskaptein Knut Tore Otterlei. Seksjonen han jobber i har mange store prosjekt, et eksempel er prosjekt Nye Kystvaktfartøy.

Otterlei_16x9