Det femte redningshelikopteret er levert

Testpilot major Olav Kleiv i Forsvarsmateriell leverte nylig Norges femte, nye redningshelikopter på Sola. Han og en besetning fra Forsvarets avdeling for operativ test og evaluering fløy helikopter nummer fem over Nordsjøen og til Sola.

De 11 prøveflygerne er mye på farten, men er her halvparten av dem. Fra venstre: Olav Kleiv, Bård R. Solheim, Kent Johansen, Knut Eirik Thornes, Lars Nilssen, Eystein Anderssen.
De 11 prøveflygerne er mye på farten, men er her halvparten av dem. Fra venstre: Olav Kleiv, Bård R. Solheim, Kent Johansen, Knut Eirik Thornes, Lars Nilssen, Eystein Anderssen.

Det er slett ikke første gang majoren tar turen over Nordsjøen i redningshelikopteret AW101, og det skal helt klart bli flere. AW101 skal nemlig erstatte det kjente og kjære redningshelikopteret Sea King.

Sea King har gjort sin tjeneste siden tidlig 1970-tallet. Få andre land har fått så mange redningstimer ut av den hardtarbeidende maskinen som Norge. Det er takket være nitidig og nøye vedlikehold på blant annet på Kjeller. Dét er imidlertid en annen historie. Denne historien handler om en av Forsvarsmateriells elleve testpiloter, og turen over med helikopter nummer fem.

Prøveflygerkontoret

Major Olav Kleiv er en av elleve testpiloter ved Prøveflygerseksjonen i Forsvarsmateriell Luftkapasiteter. Han har mer enn 3000 flytimer som helikopterpilot. En voksende andel av dem er med Norges nye redningshelikopter AW101-612. Dette helikopteret skal primært virke som redningshelikopter, men er designet for å kunne konfigureres til flere ulike roller.

Testpilotene, eller «prøveflygerne» som de kalles i Norge, har alle lang fartstid som piloter i Forsvaret før de ble testpiloter. For å bli testpilot må man ta utdanning som testflyger ett år i USA eller i England.

– Det er en spennende jobb med mye reising og mye selvstendig arbeid. Det er en fin blanding av teori og praktisk arbeid. Teori fordi vi hele tiden må lese oss opp på systemer, skrive testplaner og -rapporter. Praktisk fordi vi er ute og flyr mye. Det er en skikkelig variert jobb, forklarer testpiloten.

Helikopter nummer fem på hjemtur

Onsdag 20. mars tok de av fra Yeovil i Sør-England. De mellomlandet på Humberside flyplass i Nord-England.

– Humberside er en passe stor flyplass å stoppe på før man skal krysse Nordsjøen. Vi fylte opp tanken til vi nådde maksimal tillatte vekt på 15,600 kg, det vil si 3,8 tonn med drivstoff. Da har du nok til å fly over Nordsjøen og fremdeles nok i reserve, forklarer majoren.

Kaptein Thomas Gundersen (pilot) og kaptein Fredrik Vik (systemoperatør) i kabinen på bakken i Humberside.
Kaptein Thomas Gundersen (pilot) og kaptein Fredrik Vik (systemoperatør) i kabinen på bakken i Humberside.
AW101-612 med serienummer 50273 tar av fra Yeovil (bilde fra leverandøren Leonardo Helicopters)
AW101-612 med serienummer 50273 tar av fra Yeovil (bilde fra leverandøren Leonardo Helicopters)
Kaptein Arve Svarstad (maskinist) på taket.
Kaptein Arve Svarstad (maskinist) på taket.
Norges femte AW101 redningshelikopter utenfor hangaren på Sola (Foto: Andreas Gilje Bergslien)
Norges femte AW101 redningshelikopter utenfor hangaren på Sola (Foto: Andreas Gilje Bergslien)
Kaptein Thomas Gundersen (pilot) og kaptein Fredrik Vik (systemoperatør) i kabinen på bakken i Humberside.
AW101-612 med serienummer 50273 tar av fra Yeovil (bilde fra leverandøren Leonardo Helicopters)
Kaptein Arve Svarstad (maskinist) på taket.
Norges femte AW101 redningshelikopter utenfor hangaren på Sola (Foto: Andreas Gilje Bergslien)

Turen over Nordsjøen gikk fint.

 – Flight control-systemet er mye mer responsivt enn man kanskje skulle tro for et såpass tungt helikopter. Det gjør at man må være forsiktig når man manøvrerer under avgang og landing på maks vekt. Det henger tross alt mer enn 15 tonn under rotor-disken, forklarer major Kleiv.

Han forteller videre at man etter avgang og utklatring kan velge å la helikopteret følge ruten som er programmert inn i Aircraft Management-systemet (AMS), og da gjør helikopteret jobben selv frem til landing.

– Eldre helikopter er ofte vanskeligere å fly, men har enklere systemer. For AW101-612 må besetningsmedlemmene igjennom en omfattende teoretisk opplæring før selve flygetreningen starter, understreker Kleiv.

Ikke bare AW101

Utenom AW101 flyr majoren også Bell412. Bell og AW er to helikoptre på nesten på hver sin ende av skalaen. Bell er et analogt helikopter med lite automatikk. Det er lettere å forstå systemene, men vanskeligere å fly. AW101 har kompliserte systemer å forstå, men deretter gjør helikopteret mer jobb for deg.

2019-Nils-Foisland-Olav Kleiv-Forsvaret
Sjef for Redningshelikoptertjenesten oberst Nils Frøisland takker Forsvarsmateriells prøveflyger major Olav Kleiv etter at helikopteret formelt er overført til Luftforsvaret. (Foto: Andreas Gilje Bergslien)

– Man legger inn ruta i computeren og så kommer den opp på displayet. Deretter gjør alle instrumentprosedyrer jobben for deg. Du trenger nærmest bare å lande det, smiler Ola Kleiv skjevt. For så enkelt er det tross alt ikke.

Redningshelikopter AW101-0273 landet på Sola mindre enn seks timer etter avreise. På Sola ble det gjennomført motorvask og bakkekjøring før helikopteret ble overført til Luftforsvaret.

Sjef for Redningshelikoptertjenesten oberst Nils Frøisland takker Forsvarsmateriells prøveflyger major Olav Kleiv etter at helikopteret formelt er overført til Luftforsvaret. Foto: Andreas Gilje Bergslien

Meningsfull jobb

Det er det tredje helikopteret Kleiv flyr til Norge fra Yeovil i Sør-England. Denne gangen ble det også ekstra spesielt, fordi det var han som signerte på vegne av Forsvarsmateriell da Luftforsvaret tok over redningshelikopteret ved ankomst på Sola.

– Mottakskontrollen er en lang prosess, som involverer mange mennesker. Testflyging er den siste delen av kontrollen, før helikopteret overføres til norsk register. Det er klart det var ekstra stas å være den som signerer og overleverer. Dette er jo et helikopter som skal være med å redde liv. Da er det fint å vite at man har vært med på det store laget laget som bidratt til å få maskinen til Norge, reflekterer Kleiv.

– I løpet av sommermånedene skal Olav Kleiv og hans kolleger over til Yeovil igjen for å fly hjem helikopter nummer seks. Norge skal motta totalt 16 nye redningshelikoptere. Justisdepartementet er redningshelikopternes formelle eie og står for anskaffelsen. Forsvarsmateriell har en viktig myndighetsrolle i anskaffelsen. Forsvarssektoren er operatør og forvaltningsmessig ansvarlig.