Nye F-35 har ankommet Ørland

Fredag 8. november landet to nye F-35A på Ørland flystasjon.

To nye F-35A landet på Ørland flystasjon i 15.30-tida fredag 8. november.   Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret
To nye F-35A landet på Ørland flystasjon i 15.30-tida fredag 8. november. Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret

De to kampflyene ankom sin nye hjemmebase i 15:30-tida. Der får de i løpet av noen dager selskap av to andre nybygde F-35 som også er på vei fra fabrikken.

– Det er en byll vi endelig har fått hull på, og nå kommer flyene til å renne inn framover. I tillegg til disse fire flyene, planlegger vi leveranse av ytterligere to fly i desember, slik at vi får seks fly i år og seks fly til våren, sier oberst Tord Aslaksen, sjef for Kampflyavdelingen i Forsvarsmateriell Luftkapasiteter.

Dermed vil vi Norge sommeren 2025 ha mottatt alle de 52 bestilte F-35-flyene – kun ett år senere enn den opprinnelige planen som ble laget i 2012 – på tross av hvordan pandemi og krig i Ukraina har påvirket forsyningskjedene, utvikling av banebrytende teknologi og tekniske utfordringer underveis.

– Det er derfor en imponerende og formidabel innsats som ligger til grunn for at vi nå er i gang med den avsluttende fasen i denne anskaffelsen, sier Aslaksen.

Det er flygere fra den amerikanske leveranseorganisasjonen Defence Contract Management Agency (DCMA) som har fløyet kampflyene fra Lockheed Martin-fabrikken i USA til Ørland.

En handler med lyspinner står med ryggen mot kamera og veileder et F-16 fly som står ved en hangar på en flyplass.
Et av de norske F-35-flyene gjøres klar for avgang fra fabrikken i Fort Worth, Texas tidligere i uka. Det landet på Ørland 8. november. Foto: Lockheed Martin

Her skal Forsvarsmateriell nå gjennomføre mottakskontroll av flyene og deretter overføre dem til drift i Luftforsvaret.

– Jeg er svært godt fornøyd med at flyene nå kommer til oss på norsk jord. Når disse flyene nå inngår i Luftforsvaret, får vi flere fly i luften, mer trening for våre piloter og et mer slagkraftig norsk forsvar, sier oberst Ole Marius Tørrisplass, sjef 132 luftving.

Norge og de andre partnernasjonene har måttet vente lengre enn opprinnelig planlagt på de siste F-35-leveransene, noe som blant annet skyldes forsinkelser av en større oppgradering («Technical Refresh-3»).

Les mer om TR-3 og den oppdaterte leveranseplanen i denne artikkelen.

F-35 har allerede i dag har et stort fortrinn i en eventuell konflikt med en høyverdig motstander.

Den norske F-35-flåten har i fem år vært operativ og kampklar og har i snart tre år stått på beredskap for NATO («Quick Reaction Alert», QRA).

– Vi ligger svært godt an for at vi skal være det Luftforsvaret Norge trenger i årene fremover. F-35 er for vår del det rette valget. Det har vist seg som et meget kapabelt våpensystem for Norge og samarbeidet med produsenten har fungert utmerket, sier Tørrisplass.

Jagerfly som tar av fra rullebane i mørket
Et F-35A tar av fra Lockheed Martin-fabrikken og setter kurs mot Norge. To fly ankom Ørland 8. november og ytterligere fire er ventet senere i år. Foto: Lockheed Martin