Prosjektstyring

Prosjektstyringsprosessen er utviklet med bakgrunn i FDs gjeldende prosjektmodell PRINSIX og skal alltid være innenfor rammene av denne modellen.

Prosjektstyringsprosessen er fasedelt og følger normalt fasene:

 

Prosjektstyringsprosessens er relatert til porteføljestyringsprosessen gjennom oppdrag, beslutninger ved faseoverganger, endringshåndtering og terminering, med følgende roller:

Oppdragsgiver (ODG) (FD)

  • Overordnet ansvar for investeringer i forsvarssektoren.
  • Igangsetter prosjekter til PE med rammer (toleranser).
  • Skiller mellom kat 1 og kat 2 i videre involvering.
  • Behandler avvik og endringer som går ut over gitte rammer/toleranser.
  • Forsvarsindustrielle vurderinger og føringer

Prosjekteier (PE) (Forsvaret)

  • Sikre at prosjektet er tilstrekkelig utredet for oppnå ønsket effekt til forventet kostnad og tid.
  • Gi detaljert oppdrag til PA og BA.
  • Koordinerer avhengigheter mellom etatene.
  • Anbefaler eller beslutter konseptvalg og sentralt styringsdokument.
  • Koordinerer og håndterer endringer og avvik (innen oppdragets rammer).
  • Beslutter bruk av usikkerhetsavsetning for kat 2
  • Anbefaler bruk av usikkerhetsavsetning for kat 1
  • Ansvarlig for balanse mellom ytelseskrav og økonomiske rammer.
  • Rapporterer overordnet til ODG.

Brukeransvarlig (BA) (Forsvaret)

  • Representere brukerne av ny løsning og samordner brukernes ønskede behov og krav.
  • Støtter planleggingen av investeringsprosjekter med kvalifiserte fagpersoner.
  • Støtter innføringen av prosjektets leveranser i egen etat og påser at mottakende avdelinger er forberedt og har kompetanse til å ta leveransene i bruk. 

Prosjektansvarlig (PA) (Forsvarsmateriell, Forsvarsbygg)

  • Gjennomfører prosjektene.
  • Har det merkantile og det materiell- eller EBA-faglige ansvaret.
  • Støtter PE i utarbeidelsen av konseptvalgutredning (KVU).
  • Utarbeider sentralt styringsdokument (SSD) (tidligere fremskaffelsesløsning).
  • Planlegger ressursbehovet til prosjektet.
  • Rapporterer framdrift og henter inn godkjenning av endringer og avvik fra PE.
  • Styrer prosjektene innenfor budsjettmessig rammer og andre etatsstyringskrav fra FD. 
  • Ivaretar etatenes fagmyndighetsansvar.