Gjennomføringsfase

 

Hensikten med gjennomføringsfasen er å gjennomføre de aktiviteter som er nødvendig i fremskaffelsen av det definerte materiell- eller EBA-tiltaket, basert på det sentrale styringsdokument (SSD) og mottatt gjennomføringsoppdrag (GO). Gjennomføringsfasen kan inneholde flere delfaser, avhengig av prosjektets innhold. Det kan være en delfase for utvikling og en for anskaffelse, eller flere sekvensielle anskaffelser (eksempelvis flere EBA-tiltak med forskjellige kontraktører).

Oppdrag om gjennomføringsfasen utarbeides og godkjennes av FD i rollen ODG for kat 1 prosjekter, mens for kat 2-prosjekter har PE allerede mottatt et generelt oppdrag om å gjennomføre hele investeringsprosjektet og har myndighet til å beslutte faseoverganger for kat 2. PE vil for kat 1 basert på oppdraget og oppdragsavklaringsmøtet med ODG utstede et oppdrag til Prosjektansvarlig (PA) om gjennomføring av prosjektet. I oppdraget fastsettes de endelige økonomiske, tidsmessige og ytelsesmessige rammene for prosjektet og den endelige fremskaffelsesstrategien, med referanse til godkjent SSD.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Gjennomføringen av gjennomføringsfasen er beskrevet videre i etatenes egne styrings-/kvalitetssystem.

Avslutningen av fasen er avhengig om av etaten som gjennomfører fremskaffelsen. I FB avsluttes fasen når investeringen er ferdigstilt og klar for overlevering til/ innflytting av bruker og driftsorganisasjonen, mens FMA avslutter fasen når materiellet er overlevert til drift og termineringsrapport fremsendt. 


Gjennomføringsfasen av materiellprosjekt

Gjennomføringsfasen for fremskaffelse av materiellkapasiteter i forsvarssektoren er beskrevet i styringssystemet til FMA.  Gjennomføringsfasen, som er vist i i figuren nedenfor, er inndelt i tre faser: planlegge, gjennomføre og avslutte. Figuren beskriver videre hovedaktivitetene i hver fasene med tilhørende milepæler. For mer informasjon om innholdet av aktivitetene og milepælen for hver fase se prosedyre beskrivelsene i styringssystemet. 


Gjennomføringsfasen av EBA-prosjekt

Før Prosjektansvarlig (PA) starter detaljprosjektering av EBA-investering og utarbeider konkurransegrunnlag for prosjektet, blir det valgt entrepriseform. Etter gjennomføring av tilbudskonkurranse kontraheres valgt tilbyder. Kuttliste i forprosjektfasen skal oppdateres etter at anbud er innhentet, slik at det er mulig å kutte utover avsatte reserver. Etter at fremdriftsplanen er utarbeidet i samråd med bruker og tilbyder, planlegges gjennomføringen av prosjektet.  

Prosjekteier (PE) skal godkjenne eventuell endring av behov og krav etter at forprosjekt er godkjent og gjennomføringsfase iverksatt. 

Bruker, forvalter og driftsorganisasjonen skal aktivt delta underveis i gjennomføringsfasen, blant annet på oppstartsamlinger med prosjekterende og entreprenør. Ved kombinasjonsprosjekt med avgjørende grensesnitt mellom EBA (Forsvarsbygg) og materiellanskaffelser (Forsvarsmateriell) gjennomføres nødvendig koordinering. Samfunnsmål og effektmål er fokus underveis i prosjektet.  

Prosjekt skal leveres komplett med innredning. 
Forsvarsbygg skal involvere og avklare praktiske løsninger med bruker (BA). Gjenbruk av eksisterende innredning skal vurderes i samråd med bruker (BA) og Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) som har ansvar for Forsvarets gjenbrukslager. Forsvarsbygg gir Forsvarsmateriell (FMA) /IKT-kapasiteter (Cyfor) fullmakt til å anskaffe IKT-materiell i tråd med gjeldende retningslinjer (nettverksutstyr og AV-anlegg møterom). Gjenbruk av sluttbrukerutstyr IKT til arbeidsposisjon skal vurderes av bruker (BA) og eventuelt behov for nytt sluttbrukerutstyr skal anskaffes over drift av bruker (BA). 

Hovedaktivitetene i gjennomføringsfasen for fremskaffelse av EBA er beskrevet i figuren nedenfor. For mer informasjon om innholdet av aktivitetene og milepælene for gjennomføringsfasen se beskrivelsene i kvalitetssystemet til etaten.