Omfangsledelse
Kunnskapsområdet omfangsledelse i prosjekter inkluderer prosessene som kreves for å sikre at prosjektet gjennomfører alt arbeid som er påkrevd, og bare det arbeidet som er påkrevd, for å ferdigstille prosjektet på en vellykket måte.
I prosjektsammenheng kan begrepet 'omfang' vise til:
- prosjektomfanget - det arbeid som må utføres for å kunne levere produktet med de spesifiserte egenskaper og funksjoner
- produktomfanget - de egenskaper og funksjoner som karakteriserer et produkt eller en tjeneste
De prosesser som er nødvendige for å håndtere planlegging og utføring av arbeidet samt støtteverktøy og metoder vil variere fra prosjekt til prosjekt avhengig av prosjektets omfang og kompleksitet. Prosesser, verktøy og metoder for omfangsstyring er beskrevet i dette kapittelet.
Ferdigstillelsen av prosjektomfanget måles mot den totale prosjektplanen, mens ferdigstillelsen av produktomfanget måles mot produktkravene. Begge typer omfangsstyring må være godt integrert for å sikre at prosjektets arbeid vil resultere i levering av det spesifiserte produktet.
Følgende delprosesser er del av kunnskapsområde 'omfangsledelse' og er knyttet til prosjektledelsesprosessene:
- Identifisere krav (Hovedprosess: Initiering)
- Lage ANS/WBS (Hovedprosess: Planlegging)
- Definere omfang (Hovedprosess: Planlegging)
- Verifisere omfang (Hovedprosess: Monitorering og kontroll)
- Kontrollerer omfang (Hovedprosess: Monitorering og kontroll)
For produktomfanget
se 'kravutvilking' (SE) og 'logistikkelementer' (ILS) under 'tilrettelegge for drift'